Leefbaarheid in onze wijken

Vanmorgen las ik een nieuwsbericht op de website van RTL Nieuws: “Leefbaarheid in gevaar in buurten met veel goedkope huurhuizen.” Het artikel draait om buurten die bovengemiddeld veel huurwoningen bevatten in de sociale huur-sector, vaak tweederde of meer. Het gevolg hiervan is een opeenstapeling van enkele problemen. Zo zijn in deze wijken meer mensen met psychische problemen en komen agressie en overlast er meer voor. Als oplossing wordt een grootschalige herstructurering van de wijk genoemd. Zorg voor meer afwisseling tussen huur en koop en tussen goedkoper en duurder, zo luidt het advies. Wie meer hierover wil weten, kan op de hierboven geplaatste link klikken.

Dat deed mij gelijk denken aan Kerkrade, met name aan de Heilust en Bleijerheide. Het zijn beide buurten die in enige mate kunnen doorgaan voor buurten met een bovengemiddeld aantal huurwoningen met een relatief lage huur. Toch zit er een groot verschil tussen beiden.

De oplossing uit het artikel is herstructurering, en dat is precies wat zich in Kerkrade-West heeft afgespeeld, onder andere met investering van krimpgelden. Zie hiervoor bijvoorbeeld deze website. Deze wijk is waar mogelijk ontsloten en van grijs naar groen getransformeerd. Hoewel we ook in Heilust en de omliggende wijken nog een hoop te winnen hebben, zijn hier dus op stedelijk gebied maatregelen genomen zoals het artikel al suggereert.

Als we naar een wijk als Bleijerheide gaan (en in bepaalde mate geldt dat voor heel Kerkrade-Oost), zien we deels dezelfde situatie. Ook hier is een herstructurering van de wijk hard nodig. Weg met panden waar twaalf brievenbussen aan de gevel hangen en hup, parken en speelplekken bouwen! Bleijerheide wint aan ruimte!

Was het maar zo makkelijk. Het grote verschil zit m in het particuliere woningbezit. Er wordt in onder andere Bleijerheide weliswaar ook veel verhuurd, maar niet door de woningbouwvereniging. Het moge bekend zijn dat huisjesmelkers een dergelijke wijk ontwrichten. Vijf gezinnen in één huis, panden in slechte onderhoudsstaat, wat deze vastgoedcowboys met onze wijken doen, is verschrikkelijk.

De gemeente Kerkrade werkt hard aan de bestrijding van deze problemen. Volgende week worden gedetailleerde plannen besproken die gaan over het gemeentelijke veiligheidsbeleid voor de periode 2019-2022 en de door ons vorig jaar gevraagde aanvalsplannen, op maat gemaakt per wijk. Komende week wordt dat plan samen met het eerste aanvalsplan besproken: Bleijerheide-Nulland wordt vanaf volgende maand aangepakt op verschillende gebieden, maar daarover later meer. (Of lees de stukken hier al zelf.)

Ik heb gereageerd naar RTL Nieuws toe om ook deze situatie in beeld te kunnen brengen. Ik heb een oproep gedaan aan zowel provincie als vooral de Rijksoverheid. Want waar we met een zak geld de hulp hadden van de woningbouwverenigingen in West, hebben we dat in Oost totaal niet. Hier werken verhuurders ons alleen maar tegen. En we kunnen qua aanpak veel, maar lang niet alles. Daar hebben we hulptroepen voor nodig. 

Ik heb geen idee of RTL mijn reactie op zal pakken, maar Den Haag mag wel met de neus op de feiten worden gedrukt. Vooral rechtse partijen hebben de mond vol van zelfredzaamheid, van zolang mogelijk thuis kunnen blijven wonen. In Den Haag is – nog onder Rutte I, je weet wel, die coalitie met VVD, CDA en de PVV – besloten dat “niet-ingezetenen” (mensen die niet in Nederland wonen) de toegang tot de coffeeshop moest worden ontzegd. En de paar maanden dat burgemeesters dat uitvoerden voordat zij hier dwars voor gingen liggen, waren voldoende om nog meer problemen aan te richten in onze wijken. Als je met burgers uit die wijken praat, is het precies sindsdien namelijk veel erger geworden. Want wie vanuit België of Duitsland de weg naar Kerkrade heeft gevonden voor het kopen van drugs in de coffeeshop en één straat verder door een dealer wordt aangesproken, is niet opeens verdwenen. Veel erger: die koper haalt zijn nu oncontroleerbare waar midden op straat of in auto’s of pandjes.

Ik zeg niet dat de Rijksoverheid verantwoordelijk is voor alle overlast in de wijk, zeker niet. De bron van overlast is de overlastgever zelf. Maar of het nu gaat om mensen met psychische problemen die thuis moeten blijven wonen of het nemen van beslissingen over de verkrijgbaarheid van (soft)drugs, Den Haag heeft er invloed op gehad.
Het lijkt me niet meer dan normaal dat al die partijen in de Tweede Kamer nu ook de verantwoordelijkheid nemen en gemeenten niet (weer) in de kou laten staan met het oplossen van problemen die bijna geen enkele gemeente zelf kan oplossen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *